PENYAKIT HAMSTER

  • Abcesses
Abacesses adalah luka di bawah kulit yang berisi nanah. Mereka dapat membesar sangat cepat dan juga sebagai tanda infeksi terjadi.
Pertolongan: Periksakan ke doktar haiwan segera. Antibiotik biasanya akan diberi dan nanah mungkin dipecahkan. Luka mesti selalu dibersihkan dengan teratur. Mungkin hamster perlu menjalani pembedahan untuk mengeluarkan nanah.

Click to view image details

  • Pendarahan
Kadang-kadang hamster mengeluarkan darah dari kemaluannya. Kemungkinan tanda ini adalah infeksi rahim pada hamster Syrian betina. Darah sedikit pada kemaluan hamster dwarf rusia dapat juga menandakan bahawa hamster itu hamil.
Pertologan
Jika hamster syrian mulai berdarah pada kemaluanya, bawalah berjumpa doktar. Jika ini infeksi rahim maka hamster perlu antibiotik untuk disembuhkan. Kemaluan hamster juga akan berdarah sekiranya dia melahirkan anak. Jika hamster dwarf rusia berdarah parah maka ia juga perlu dibawa ke doktar.

Click to view image details Click to view image details

  • Diabetes
Campbell dwarf rusia mugkin terkana diabetes dari keturunan. Hamster akan kehilangan berat badan dan kelihatan kurus dan sakit. Hamster akan banyak minum air dan memiliki punggung yang sangat basah. Hamster yang sakit biasanya akan mati pada usia yang muda sekitar empat hingga enam bulan.
Bantuan
Insulin tidak sesuai kerana jumlahnya tidak dapat dianggarkan. Belum ada ubat lagi yang sesuai untuk penyakit ini ( setakat ini )
Click to view image details Click to view image details

  • Keguguran bulu
Keguguran bulu biasanya terjadi pada hamster yang sudah tua dan mungkin disebabkan oleh faktor lain.
Pertolongan.
Bawahlah berjumpa doktar untuk mendapat dianogsa penyebabnya dan ubatan yang sesuai.

Click to view image details Click to view image details

Basah punggung (Hip Spot)
Semua hamster mengalami masalah ini tetapi hamster yang sudah tua akan lebih bermasalah. Tanda masalah dapat dilihat pada punggungnya dan kelihatan seperti dua tahi lalat.
Bantuan
Biarkan, jangan disentuh atau diusik. Biasanya tidak bermasalah. Anda akan mencederakan mereka sekiranya anda cuba untuk membuangkannya.

Click to view image details Click to view image details

Luka
jangan sentuh sekiranya luka tersebut sedikit dan tidak terlalu dalam. Perhatikan saja sampai lukannya sembuh. Sekiranya luka tersebut dalam, bawalah hamster anda berjumpa doktor.
Bantuan
Umumnya dengan antibiotik. Memandikan dengan air garam juga membantu untuk menjaga supaya bersih.

Click to view image details Click to view image details Click to view image details

  • Benjolan atau tumor
Hamster mungkin bengkak disekitar dibadannya. Benjolan ini mungkin tetap atau berpindah ke kulit mereka. Hamster mungkin tidak suka anda memegang benjolannya.
Bantuan
Nasihat doktar diperlukan. Boleh dirawat dengan pembedahan. Mungkin sukar untuk membius hamster. Tetapi, Dr Hamwell berkata
meskipun ada risiko pada haiwan kecil ini, hamster mudah untuk menjalani pembedahan dengan baik. Selalulah memeriksa hamster anda.

Click to view image details Click to view image details

  • Ekor Basah (Wet Tail)
Penyakit hamster yang paling popular. Tanda-tanda adalah hamster sangat lemah dan mencret.
Bantuan
Perlu segera dibawa ke doktar. Aamat bahaya kerana penyakit ini tiada ubatnya, mungkin hamster anda tidak dapat diselamatkan.

Click to view image details Click to view image details

P/S...hamster pun banyak penyakit tau, bukan manusia je..so take care your hamster if u love it..

Nak info lagi ??? http://langitlangit.com/mod.php?mod=publisher&op=viewarticle&artid=18






1 comment

  1. This website definitely has aall the information and facts I needed concerning this subject and didn't know whho to ask.

    ReplyDelete

-Assalamualaikum, sila tinggalkan komen anda.
-Kalau suka tekan LIKE.
-Insyaallah komen anda akan dilayan :)

Jangan lupa LIKE! dan SHARE!

Terima kasih :)

Related Posts

Blogger Copyright © 2019. All Rights Reserved by BLOG CIK NURFARAH