PENJAGAAN HAMSTER HAMIL DAN SELEPAS BERANAK

Aku memang minat dengan hamster..
so aku banyak wat research tentang hamster...
Ini antara langkah penjagaan hamster hamil dan selepas beranak..


==> inilah contoh anak hamster yang baru lahir...
( gambar hiasan )

Ciri hamster hamil adalah :

1. Bentuk tubuh bulat ( gemuk semacam je ), perut bahagian belakang membuncit

2. Menjadi sangat agresif ( suka mengigit tangan tuannya ) dan sering menyerang si jantan

3. Makan dan minum lebih banyak dari biasa ( kuat sangat minum )

4. Mulai membuat sarang ( selalu mengkais2 serbuk kayu mcm nak buat sarang )

5. Puting susu membesar dan terlihat sangat jelas ( selalu la belek2 hamster anda!! )

6. Kadang ciri-ciri 1 dan 2 akan terlihat menjelang mau melahirkan


Cara merawat bayi hamster :


1.Berikan makanan yang cukup supays si ibu tidak kekurangan gizi

2. Singkirkan mainanan dalam sangkar ( roda dan sbgainya )

3. Memidahkan si jantan, lebih baik jika sebelum si bayi lahir.

4. Jangan memegang bayi hamster secara langsung dengan tangan anda.

5. Jangan terlalu sering melihat ibu hamster yang sedang menyusui babynya.

6. Jangan mengganti serbuk sebelum sang bayi berumur lebih dari 1 sampai 2 minggu

7. Berikan air minum yang secukupnya.


Cara merawat HAMSTER yang baru melahirkan anak:


1. Pisahkan hamster lain termasuk jantanya, biarkan dia sendiri bersama babynya..

2. Bersihkan semua kandang termasuk tempat makan dan minumnya.

3. Kurangi serbuk kayunya ( jangan sampai hamster tengelam )

4. Tutupkan area kandang dengan kertas atau kain agar terlindung dari cahaya, kerana hamster lebih sukakan dalam keadaan yang gelap.

5. Jangan memegang anak dan ibunya kerana jika baby hamster berbau lain ( bau manusia ) mungkin di makan oleh ibu atau dibiarkan oleh ibu.

6. Berikan gizi yang cukup :

a. Susu strawbbery jelli

b. Putih telur yang direbus dan dihancurkan

c. Tablet corella

7. Jangan selalu melihat hamster..nanti stress pulak or gila meroyan..hamster ni macam manusia jugak tau..hehehe...



Bestkan kalau dapat hamster byk n comel macam ni!!!

57 comments

  1. thnkz 4 d information..=)
    sy baru beli hamster...mmg perlu kan sgt info2 yg cam ni..
    b4 nie pernah ternak gak..tpi berhenti di tgh jln sebab kematian nye..heh3..

    thnkz babe..;)

    ReplyDelete
  2. bila bapa hamster boleh disekalikan dalam kandang si ibu hamster?

    ReplyDelete
  3. tq..sori sebab tak check komen baru sekarang check. Kalau nak satukan dengan bapa. biarlah anak2 dah tumbuh bulu. anak2 dah boleh makan. Tapi kalau tak nak siibu cpt hamil. jangan satukan dulu

    ReplyDelete
  4. hamster saye baru beranak 3 ekor selepas 1 mggu ibu diye mati so mcm mane nak jage anak diye pulak coz mak diye dah x ade???? please msg me at facebook thank........... facebook.com/thecrow02

    ReplyDelete
  5. Bagus info ni... Aku pun minat dan baru je beli Hemster ni..harap dpt info lbh lg pasal hemster ni..saya akan follow blog ni...

    ReplyDelete
  6. Bila boleh campurkan ayah 🐹
    Tolong send at znuraliyahyahoo.com
    Please
    Thanks

    ReplyDelete
  7. Kenapa si ibu tidak menyusukan anaknya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entah ..sebab hamster ni kadang2 macam kucing juga..jenis tak suka jaga anak2..

      Delete
    2. Alhamdulillah hamster saya sayang sangat dengan anak dia anak jauh sikit je mak dia gigit bawak satu tempat... Btw bila boleh satukan bapak dia balik... Sekarang hamster dah bersalin hampir 2 minggu anak2 dah start keluar bulu ngan makan sendiri cuma mata tak bukak lagi

      Delete
  8. Boleh tak kalau saya xpisahkan si ayah?sebab dulu bila saya cuba satukan blk ayah mereka, si ayah bergaduh dan mati keesokkan harinya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iye kena pisahkan kalau tak serasi nanti bergaduh dan mati..atau letak bedak kat mereka biar bau sama.

      Delete
    2. tak boleh sebab nanti hamster jantan makan anak dia

      Delete
  9. Tolong saya.bantu saya..sangkar da berbau tak sampai 1mnngu..sakit da hidung ni..xpa ke klu saya bersih kn sangkar...baby hmster bru 3hari..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena selalu cuci sangkar sebab hamster kuat kencing hehehe..

      Delete
  10. Syrian and panda saya dua2 makan anak2 dia smpai mati semua..saya xtau masalah pa..dah asing..bgi makan minum..letak tmpt gelap..tpi semua mati..yg last sekor ni mati time lps saya tukar bekas sbb bekas kecil faktor dia makan anak juga..emm..entah la..sedih la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau first time beranak selalu macam tu..lama2 ok je..tp kdg2 sbb tukar tmpt dia akan rs terancam n mkn anak..

      Delete
    2. Ibu hamster yg kekurangan protein akan mkn anak sendiri.. atau anak hmster yg lemah.. kurus.. dia akan makan .klo anak ramai sngat sampai 9ekor.. dia mkn juga.slepas kejadian2 ni.. sy bg ibu hamster mkn ulat yg burung mkn tu. Ada jual kat petshop.skrg .dah beranak lg . Smua hidup.

      Delete
    3. Kalau anak hamster tu dah besar sikit kene asing sangkar atau biarkan sekali je ?

      Delete
  11. Thanks 4 ur info...sikit lg saya mo bersi kan kandang hamster saya td...saya pn suda lma pelihara hamster ni...tp ni la 1st time yg smpi beranak..happy gilakkk..rasa excited sgt...bru ja my hamster beranak...hihihi..

    ReplyDelete
  12. Ada sikit confuse..dri saya baca blog 2 ada btulis 'Jangan mengganti serbuk sebelum sang bayi berumur lebih dari 1 sampai 2 minggu'..
    Tp saya baca dri komen...awak ada ckp selalu rajin cuci sangkar...tlg fhm kan saya dlu...tgh risau ni hamster saya yg bru td beranak

    ReplyDelete
    Replies
    1. seeloknya kalau kurang 2 mggu jgn cuci dulu..lps tu bru leh kerap cuci..riso nnt bau dia bertukar,,ibu mamam anak dia..

      Delete
    2. maybe sy slh fhm ttg komen tu..

      Delete
    3. Ank2 hamster sy dh tmbuh bulu... ade 5 ekor.... sy rs dh hmpir 3mnggu... bleh ke gabungkan smula ayhnye dlm.satu sangkar....

      Delete
  13. knp mak hemster jadi agerasif means, suka main panjat2. ?

    ReplyDelete
  14. Hai.. hamster sy baru saja melahir kan anak seekor.. tapi perut kecik lagi .. pelik juga..mgkin sebab dia pnjat2 then jatuh .. tup2 da beranak.. terkejut sy..pdhal yg seekor lagi lebih besar perut dia dari yg awal melahirkn ni.. apa patut sy buat supaya si ibu myusukan anak nya.. sbb anak kat ruma tgkat atas..si ibu asyik nak gigit2 kandang ja.. tq

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum,,, mohon tunjuk ajar dri sifu... Hamster sy dh bersalin anak 9,,, semua mati beb,kene makan ngan mak die... Tlong beri penjelasan kt fb sy ery shawn... Tlong ehh... Hmm

    ReplyDelete
  16. Salam..nk tnye..hamster sy bru beranak 10 ekor..8 mati..sedih sgt..sy x perasan pon bila dye beranak..terlalu kecik anak dye..smpai nk alih kan pon x berani..kne alih kan semua yg jntan ke mcm mne..sbb dlm 1 sangkr ade 4 ekor..2psang..

    ReplyDelete
  17. Npe ibu dia masuk kan anak dia dlam mulut dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau Tak silap dia nak bawa anak dia ke tempat lain. Kan anak dia selalu gerak sini gerak sana. Saya ada nampak hamster Saya Masuk kan anak dia dalam mulut

      Delete
  18. Assalamualaikum. Sy bru dpat baby hemster, 5 ekor. Tpi npe ibu dia boh dlam mulut dia, pas tu kuar kan blik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia bawa anak ke tempat lain kan anak dia bergerak - gerak.

      Delete
  19. assalam nak tnya..kalau bby hamster yg baru lahir tuh boleh ke kite bubuh bedak kt bdn bby hamster tuh dgn ibunya skli...tlg reply..tq

    ReplyDelete
  20. Thanks 4 info.. Last birth punya hamster semua menenggol kena makan ngan ibu bapak mak tiri dia sekali... Yg latest ni beranak lagi... Setakat ni semua sihat2.. Da kuarantin ibu ngan baby sekali

    ReplyDelete
  21. Bila anak hamster boleh disentuh.

    ReplyDelete
  22. hamster sye bru je branak 5 ekor .. disebbkan sye tkthu pun dye tngah bunting tahu tahu dh branak .. terkejut jgak lh n tergopoh gopoh nk asing kan si jantan dngan betina n babies hamster .. terpakse pegang baby hamster tu letak lam sangkar lain .. nk asingkan jantan xbrani pegang yg jantan garang sngat asyik nk gigit je ..

    ReplyDelete
  23. Nak tanya, hamster saya baru melahirkan dan saya tak sempat cuci sangkar sebab tak jangka pun yang hamster saya ni mengandung. Jadi kalau nak cuci sangkar dia boleh tak? Sebab ada semut di sangkar dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama... tiba2 tgk dh beranak. saya terus asingkan si jantan. pastu bersihkan sangkar.alhamdulillah... hidup 6 ekor anak dia. usia dh 3minggu lebih skrg

      Delete
  24. Sy bru bela hamster dan minggu lepas dh lahirkan 6 ekor anak. Dsebbkn 'bilik hmster' tu dkt level atas, seekor ank dia selalu trjatuh kluar dri sangkar. So sy kutip balik dgn tgn n msukkn dlm 'bilik' tu balik. Last2 sy alihkn 'bilik' tu kt level pling bwah. Stkt ni xde mkn ank2 lagi wlaupun kerap tgk ank2 dia. Mungkin sbb baby2 hmster tu duk dlm 'bilik' dan dpenuhi habuk2 tu. Mungkin mommy nya rsa ank2 dia slmt. Lgpun mommynya mmg jenis jinak. Kne selalu main.

    ReplyDelete
  25. Mcm mana klau dlm sangkar hamster tu ada semut camne....nk biar si ibu urus sendiri ke or nk tukar habuk dye

    ReplyDelete
  26. Aslm....macam mana kalau baby hamster tu dh berbulu,dh boleh berjalan,dh boleh makan minum tapi bawah dkt perut dia tu belum berbulu....macam mana eh...boleh sekalikan ke dgn bapak hamster tu ke blum lagi....tolong reply secepat mungkin

    ReplyDelete
  27. Baru sebulan pelihara sepasang hamster, tetiba pagi tadi nmpak baby.. Patutlah c ayah koyak rabak telinga, ibu hamster sgt agresif..

    ReplyDelete
  28. Sya beli hamster Dua ekor Dan sya tdk Tau yg satu ialah jantan . Sya pikir Dua Dua Betina. Tdi sya bru nmpk hamster sya mengawan 😭 . Ptutla sya rasa hamster sya yg betina bulat sikit dri hamster sya yg satu tu . Susah mau tngok mna satu betina mna satu jantan . Sbb Masa beli hamster tu dia ckp Dua Dua Betina

    ReplyDelete
  29. assalammualaikum. kenapa setiap kali hamster saya beranak anak dia mesti semua? ni dia baru beranak tapi keluar macam kantung warna hitam. boleh tolong bagi penjelasan?

    ReplyDelete
  30. Mak hamster memang akn duduk atas anak dia ke? Saya takut anak dia sesak nafas😓

    ReplyDelete
  31. Mak hamster memang akn duduk atas anak dia ke? Saya takut anak dia sesak nafas😓

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye dia akan duduk atas anak dia

      Delete
  32. Lepas saya asingkan hamsterjantan dan betina, yang jantan diam taknak makan. Boleh ke kalau saya satukan semula?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama lah sebab kalau pisahkan hamster jantan dan betina jantan diam Tak nak makan dan betina pula stress. Kalau stress nanti makan anak pula

      Delete
  33. Mcm mne nk beza betina dgn jantan..nk tgk bwh nya pon susah..apatah lagi nk pegang..minta tlg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tengok dubur dia hamster jantan dubur dia sama macam manusia

      Delete
  34. Saya nak tanya hamster yang saya baru beli tiba-tiba bersalin Harini. Saya cuma sempat memindahkan hamster jantan je. Macam mainan wheel tu saya tak sempat nak alihkan sebab saya takut ibu hamster tu stress. Takpe ke kalau tak alihkan?

    ReplyDelete
  35. hamster yg bunting tu kan ganas tau . lompat sana sini . lepastu boleh tak letak kain ? sebab masa letak pasir tofu haritu anak dia semua mati so saya nk ganti dengan kain bia tak terlalu sejuk sangat boleh ke

    ReplyDelete

-Assalamualaikum, sila tinggalkan komen anda.
-Kalau suka tekan LIKE.
-Insyaallah komen anda akan dilayan :)

Jangan lupa LIKE! dan SHARE!

Terima kasih :)

Related Posts

Blogger Copyright © 2019. All Rights Reserved by BLOG CIK NURFARAH