Cucur Ikan Bilis Ranggup


Petang ini aku sediakan hidangan minum petang yang tak seberapa special tapi sedap. Entahla hari ini mood memasakku semakin bagus, kalau tak kuih muih hanya kuih tunjuk sahaja. Dikesempatan ini aku nak share resepi aku untuk tatapan umum. Tak salahkan kalau berkongsi ilmu kerana kalau kita kongsi ilmu, kita akan bertambah lagi ilmu tapi kalau kedekut ilmu otak pun tak berkembang macam katak dibawah tempayan huhuhu. Betul tak?


Resepi aku kali ini memang macam biasa-biasa sahaja. Mungkin semua orang tahu macam mana nak buat cucur tapi tahu ke nak buat cucur yang sedap? Nanti aku akan tulis satu entry bertajuk “ Tahu memasak atau Pandai memasak” so jangan lupa baca kepada yang nak baca tapi kalau tak nak baca tak payah. Tak ada paksaan untuk membaca blog Miss Farah ( bukan subjek wajib ).

Berbalik pada cucur. Tahu tak apa itu cucur? Try la Tanya abang google. Kalau tak mahu Tanya abang Google Miss farah bagi tahu kepada kalian. Cucur ni macam cekodok. Dibuat dari tepung dan digoreng. Lepas goreng baru boleh mamam. Nanti aku share my picture ok!


Cucur ini macam cucur biasa tapi ranggup di luar, lembut di dalam. Mak aku kata sedap dan amat meyukainya begitu juga dengan nenek di sebelah rumah aku. Dia kata lain dari cucur lain sebab ranggup tapi lembut, tak sama macam dia buat! Wawawawa nampaknya Miss farah sudah makin maju dalam skill memasak. Mesti menjadi rebutan mak cik- mak cik di luar sana untuk dijadikan menantu heheheh…


Walau apa pun aku rasa puas kalau masakan aku disukai ramai. Walaupun bukan cheff tapi aku suka tengok mak dan ayah aku makan dengan berselera masakan aku. Nak resepi? Kena bagi pengkeras kalau nak sedap dan rasa real macam Miss Farah masak..

Ok! Ini resepinya, Tepung gandum secawan dan mix dengan tepung kek secawan. Gaulkan sehingga rata dan sebati..

Tepung gandum dan tepung kek berserbuk penaik ( Blue Key )


 Sediakan bahan-bahan ramuan seperti bawang merah ( 2 Ulas ), bawang putih, cili kering dan ikan bilis.( jumlah terpulang kepada citarasa.
bahan-bahan ini perlu dipotong atau dicincang. Cili itu hiris halus-halus. Ikan bilis perlu dikisar kasar, jangan sampai hancur.

Tepung gandum yang dah di mix dengan tepung kek perlu dibancuh dengan air sejuk ( air kosong yang di simpan di dalam peti sejuk ). Perlu air sejuk, nanti tak ranggup kalau anda letak air biasa. OK!
Kuantiti air itu kena la agak2. Jangan cair sangat atas pekat sangat. Then masukan semua ramuan yang di atas ke dalam tepung itu tadi. Masukkan garam secukup rasa dan kunyit untuk nampak kekuningan. ( tak nak kunyit pun tak apa )

Macam inilah ramuan yang telah digaul rata. 
Dan tibalah masa untuk mengoreng. Goreng tu jangan hangus pulak. Saiz cucur jangan besar sangat sebab tepung itu akan naik sendiri dan mengembang. Nanti gedabak pula.

Taraaa...dah siap cucur aku!

warna kekuningan dan amat wangi sekali. Jom2 makan! My cucur ikan bilis ranggup
Cucur ini amat enak di makan waktu panas-panas bersama kopi panas.

masa untuk makan..yummy!

 Sangat enak jika dicicah bersama Sos Cili Somano!


makan sampai menjilat garpu!
So, jangan tengok je..cubala..rugi kalau tak cuba. Cucur ini amat enak kerana ia ranggup di luar dan lembut di dalam...selamat mencuba!


 Pesanan penaja, kalau dah cuba jangan lupa komen!

No comments

Post a Comment

-Assalamualaikum, sila tinggalkan komen anda.
-Kalau suka tekan LIKE.
-Insyaallah komen anda akan dilayan :)

Jangan lupa LIKE! dan SHARE!

Terima kasih :)

Related Posts

Blogger Copyright © 2019. All Rights Reserved by BLOG CIK NURFARAH