Makanan Hamster

Hamster merupakan haiwan pengerat ( macam arnab ), mereka akan makan semua  makanan yang ada kat depan mata mereka terutama yang berbau manis atau bau yang menarik. Tak kisah la apa jenis makanan tu..mereka main tibai je. Kalau bagi je makanan mesti akan makan je sampai jadi gemuk hehehe.

http://drrozmey.files.wordpress.com/2010/02/kuaci.jpg
 Kuaci ini kegemaran hamster..jangan manjakan dengan kuaci.


Hamster suka sangat dengan kuaci atau biji bunga matahari. Buktinya, hamster aku akan makan kuaci kalau aku bagi mix kekacang pada dia. First choice dia adalah kuaci ( kuaci wangi paling dia suka ). Sebenarnya kuaci tidak sesuai untuk hamster kerana kuaci mengandungi lemak yang tinggi. Jadi tidak sesuai diberi hari-hari. Kuaci juga boleh memberi risiko keguguran kepada hamster. Kuaci ini boleh menyebabkan hamster anda menjadi semakin gemuk dan lembab. Kalau nak bagi kuaci kena la seminggu sekali dan jumlah kena sikt. Jumlah maksimum harian adalah antara 3 sampai 5 biji. Untuk menjinakan hamster suapkan kuaci dengan tangan, mesti hamster suka kat tuan dia..


http://cenya95.files.wordpress.com/2008/07/sayur.gif

Selain daripada bijirin dan kekacang. Sayur-sayuran penting untuk hamster. Sayur-sayuran merupakan pelawas untuk mereka dan dapat mengekalkan gizi yang seimbang. Contohnya, kalau anda masak lobak merah, potong sepotong kecil dan bagi pada hamster anda. Tak perlu banyak, sikit sahaja. Perlu diingatkan selalu la anda membuat spot chek di sarang atau habuk kayu, kerana hamster suka sorok makanan. Kalau sayur yang disorok masih ada dan dah tak elok so buangkan sahaja. Nanti mati keracunan pula hamster anda.


Perlu diingatkan jangan sesekali memberi bawang, halia, bawang putih dan sayuran berbau sewaktu dengannya. Tak sesuai OK! Nanti boleh membahayakan kesihatan hamster. Bagilah mereka makan sayur sawi, kankung, lobak merah, senkuang tapi jumlah yang kecil.

perlu ditekankan bahawa hamster merupakan haiwan pengerat. Giginya mesti nak mengigit ( mengerat makanan ). Jadi letak kayu kat cage dia agar dia dapat mengigit-gigit nanti takut cage pula yang jadi mangsa. Sememangnya itu adalah habitat hamster.
Inilah dia vitamin hamster. Pastikan anda menyimpannya di dalam bekas kedap udara.

Hamster juga perlukan vitamin. Belilah vitamin untuk dia sama ada dalam bentuk air atau tablet. Selalunya ada kat pet shop.

Ini adalah Demok. Rindu kamu. Dia dah tak ada..pergi selamanya. Sedih! Hamster pertama yang aku bela..

6 comments

  1. cmne nk bg bulu hamster lebat yek?

    ReplyDelete
  2. ctmah = bagi makanan campuran dan vitamin then jgn lupa mandikan hamster dengan spray shampoo atau pasir mandi yg dletak dlm cage...

    ReplyDelete
  3. vitamin tu jenis camne ek?
    i ada beli vitamin jenis cecair(color hijau).campur ngn air minumam deorang tp xjalan.2 hari air xsusut.takut nk minum kot sbb color hijau.huhuhu

    ReplyDelete
  4. kenapa hamster sy dia berat cm cair je

    ReplyDelete
  5. Boleh ke hamster makan kuaci yang masin tu ?

    ReplyDelete

-Assalamualaikum, sila tinggalkan komen anda.
-Kalau suka tekan LIKE.
-Insyaallah komen anda akan dilayan :)

Jangan lupa LIKE! dan SHARE!

Terima kasih :)

Related Posts

Blogger Copyright © 2019. All Rights Reserved by BLOG CIK NURFARAH