Nak Jadi Cikgu!

http://4.bp.blogspot.com/_5pQYw7JWJU4/TBlY0f3ziDI/AAAAAAAAATU/57mVF-cgDMY/s1600/papanhitam-cikgu.jpg


Assalamualaikum..
Aku nak share sikit tentang diary aku hari ni..
Hari ini aku pergi sekolah asrama penuh yang berhampiran area tempat tinggal aku untuk apply cikgu ganti atau sandaran. Sekolah itu di bawah kerajaan negeri Perak. Memang ada desas desus yang sekolah itu memerlukan cikgu ganti tapi aku ni memang suka melambat-lambatkan masa. That mean aku tak pergi apply awal-awal. Maklumlah aku dah kerja sekarang. So hari ini pergilah. Bawa segala sijil bagai. Kalau nak pergi apply seharusnya kena pergi ke sekolah itu sendiri bukan bawah PPD.

Aku memang nak menukar kerjaya, sebelum continue study. Sebab rasa amat bosan dengan kerja aku sekarang yang kurang mencabar ni. Istilah bahasa yang lembut bukan jiwa aku.. Aku memang inginkan cabaran. Cabaran memang susah dipikul tapi puas bila kita berjaya mengalasnya. Ibarat meminum air di waktu kehausan di panas yang terik..hahaha..

Berbalik pada cerita nak apply cikgu ganti tu..memang bukan rezeki aku kot sebab dah ada yang apply terus dapat..that mean aku terlambat 2 minggu.. Tapi alhamdulilah pengetua itu terima permohonan aku dan dia kata kalau ada kosong dia akan panggil aku. Risau jugalah sebab aku bukanlah pelajar genius yang mendapat tip top result sebab sekolah itu sekolah budak pandai plus rajin.. Tapi seronok jugalah sebab pengetua tu kata result aku memang layak jadi cikgu kat situ. Waa BM A sejarah A..dan AAA...hahaha...masuk liff tekan sendiri hahaha.. Dia kata apa mata pelajaran yang nak ajar kalau ada kosong nanti.. Aku kata la BM, BI, SEJ, Science form1-3 dan banyak lagilah.. yang aku rasa aku fikir mantap je aku senaraikan untuk form 1-5..yang kureng mantap aku just listkan form 1-3 jer..

Tapi aku memang respect la pengetua kat situ sebab dia memang caring their stuff.. Dia kata kalau jadi cikgu sandaran kat situ contohnya dah setahun lebih ( yang berijazah ) akan di hantar terus untuk DPLI melalui sekolah. Dan di situ cikgu sandaran akan diserap terus dalam bidang pendidikan. Tapi kalau cikgu ganti tak..cikgu ganti cuma gantikan cikgu yang beranak, haji atau sakit ect.. Dan dah 5 orang cikgu sandaran telah di hantar untuk DPLI.. Memang bertuah badan sebab bukan senang sekarang ni nak masuk KPLI dan DPLI. Terlalu banyak persaingan..

Tapi bukan rezeki aku untuk bergelar cikgu walaupun cikgu sementara di situ. Bak kata orang, kena rebut peluang yang ada..kalau tak berputih mata lah engkau..

Aku yakin dengan Allah. Kerana Allah akan merancang lebih baik untuk aku. Mungkin aku tidak bergelar cikgu di sekolah-sekolah tapi insyaallah aku akan bergelar PENSYARAH di universiti-universiti. Kita tak perlu rasa GAGAL dalam hidup sekiranya keinginan kita tidak tercapai tapi kita perlu YAKIN bahawa apa yang dirancang oleh ALLAH itu adalah yang PALING TERBAIK untuk kita. Tapi perlu diingatkan bahawa kita PERLU BERUSAHA terlebih dahulu dan kita kena TAWAKAL kepadaNYA. Kalau kita hanya menyerahkan nasib kepada suratan takdir itu adalah SALAH kerana ALLAH tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan mereka BERUSAHA.


Jadi USAHA, DOA dan TAWAKAL...

Tunggu aku jadi Lecturer korang ye @_______@


 Ok daa..
P/s : Nak tidur..gantuk dan rasa sakit kepala pula..esok kena pergi kerja..aduhai..kenapalah aku rasa sangat BOSAN dengan kerja aku ni.. Sabar..tak baik merungut!

3 comments

  1. cite-cite anis yg x tecapai..sob3..:/

    ReplyDelete
  2. kak farah da jd cikgu la , cikgu tuto ktowg ...

    hehehehe ...

    ^__^

    ReplyDelete

  3. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


    ReplyDelete

-Assalamualaikum, sila tinggalkan komen anda.
-Kalau suka tekan LIKE.
-Insyaallah komen anda akan dilayan :)

Jangan lupa LIKE! dan SHARE!

Terima kasih :)

Related Posts

Blogger Copyright © 2019. All Rights Reserved by BLOG CIK NURFARAH