Field Work Kuala Pilah.

Assalamualaikum,

Rajinnya update blog. Tengah ada mood so update la, bila tak ada mood tak payah la update. Sambil update sambil buat agsimen. Sekadar untuk release tension je ni. Hahaha memang kurang fokus la ni. Nak hilangkan gantuk. Itulah blogger separa tegar :)

Pada 5,6 dan 7 April 2012 aku dan classmate untuk subjek Advokasi Pembangunan ada field work kat Kuala Pilah, Negeri Sembilan. Kami berada di sana selama 3 hari 2 malam. Pada hari Khamis iaitu 5 April kami bertolak dengan 2 buah bas. 1 bas untuk budak degree dan 1 lagi untuk geng Master.

Muka excited nak pi Negori Sembilan. Bas geng Master banyak kosong sebab ada 16 orang sahaja. Yang lain ada naik transport sendiri.

Kami ambik 2 seat seorang duduk dalam bas. Masa ni mata layu mengantuk.

Wajah tuan blog semestinya tidak ketinggalan.

Destinasi pertama kami di Kuala Pilah adalah Pejabat Pertanian Kuala Pilah untuk mendengar penerangan pegawai pertanian. Kami di bahagikan mengikut kumpulan ke perusahaan pertanian yang di pilih. Group aku dapat perusahaan cendawan.

Di tapak perusahaan cendawan ni, kami "interview" pengusaha cendawan yang merupakan seorang sarjana. Kerana minat beliau untuk pertanian ni, beliau berhenti kerja dan bekerja sepenuh masa dalam perusahaan cendawan. Para sarjana sekalian, anda mampu? Pertaniankan perniagaan.

Cendawan yang akan mengembang.

Sebelum kami masuk ke dalam rumah semaian cendawan, kami terlebih dahulu perlu di sembur semburan dettol untuk mengelakkan kuman. Kot karang, tak menjadi pula cendawan ni..banyak sangat bakteria yang masuk hehehe.


Banyaknya cendawan. Sangat sedap digoreng dan dibuat sup. Yummy!

Geng Master with Lecture.

Selepas tu, kami ke pekan Kuala Pilah untuk lunch dan solat. Destinasi seterusnya kami ke Dewan Orang Ramai Kampung Gemetir untuk pembahagian keluarga angkat.

Kusyuknya orang belakang tu menulis.

Menanti YB untuk merasmikan pembahagian pelajar kepada keluarga angkat masing-masing.

Sementara menanti YB datang, jomlah posing jap.

Oleh kerana masalah teknikal, group kami terpaksa bermalam di hotel. Tapi alhamdulilah it better than never.
Esoknya, kami ke kebun cendawan kembali untuk habiskan field work kami, petang berikut ke Pejabat Pertanian untuk penerangan tentang perusahaan pertanian di Kuala Pilah.
Esok bersiap untuk balik!


Masa on the way nak balik ke Bangi, kami singgah di Istana Seri Menanti yang sangat cantik binaannya.

Sempat bergambar di depan Istana.

Bergambar kenangan bersama Pak cik penjaga Istana Seri Menanti. Banyak info yang kami dapat dari beliau. Thank Pak cik.

Selepas itu, kami ke Hutan Lipur Ulu Bendol. Just capture picture untuk kenangan. Kawasan tersebut pun sedang di renovate.

Semua asyik bergambar :)

Bergambar PEACE sebelum pulang ke UKM tercinta.

Sampai di sini sahaja pengembaraan yang ingin di share. So jumpa lagi di next entry if kelapangan. Bye!! Cuti pertengahan semester akan berakhir. Telalu cepat masa berlalu. Agsimen pun belum siap lagi.

#dah publish baru sedar, terletak water mark untuk contest punya link blog. Isk lantaklah.

8 comments

-Assalamualaikum, sila tinggalkan komen anda.
-Kalau suka tekan LIKE.
-Insyaallah komen anda akan dilayan :)

Jangan lupa LIKE! dan SHARE!

Terima kasih :)

Related Posts

Blogger Copyright © 2019. All Rights Reserved by BLOG CIK NURFARAH