Pengalaman Bercuti di Damai Beach Resort


Damai Beach Resort
Damai Beach Resort
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Bulan ini rancang hendak ke Sarawak sebagai destinasi percutian. Dua bulan lepas, Cik Farah telah pergi ke Sabah. Jadi, kali ini Cik Farah hendak pergi negeri jiran Sabah iaitu Sarawak pula. Banyak maklumat mengenai Sarawak Cik Farah perolehi daripada Google untuk mengetahui tempat yang menarik untuk diterokai, aktiviti yang best untuk dilakukan dan makanan yang tempatan yang sedap yang perlu dirasai. Sarawak merupakan negeri terbesar di Malaysia. Sarawak terkenal dengan kawasan pelancongan yang terdiri daripada kawasan semula jadi dan pusat budaya. Antara tempat semula jadi yang popular di kalangan pelancong ialah bahagian yang terletak di Kuching.

So untuk percutian this time, Cik Farah pilih untuk menginap di Damai Beach Resort, yang terletak di sepanjang pantai berpasir Teluk Bandung yang menghadap Laut China Selatan. Setelah membaca review daripada pelancong yang menginap di sana, kebanyakkan memang berpuas hati terhadap perkhidmatan dan servis yang diberikan oleh pihak resort. Damai Beach Resort merupaka syurga penginapan yang serba lengkap kira-kira 90 ekar hadapan laut, di antara hutan hujan tropika tertua di dunia dan Gunung Santubong. Dari Bandar Kuching (ibu negeri Sarawak), para pelancong akan mengambil masa kira-kira 40 minit dengan memandu kenderaan dan anggaran 50 minit daripada Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching.

Peta untuk ke Damai Beach Resort dari Airport
Peta untuk ke Damai Beach Resort dari Airport

Damai Beach resort ini mempunyai 252 bilik. Setiap bilik direka khas bagi mencerminkan latar belakang etnik di Sarawak. Susun atur yang menarik dan kekemasan juga diutamakan. Setiap bilik mempunyai penyaman udara, air panas dan sejuk, pengering rambut, 1 katil king atau 2 katil bersaiz queen, televisyen dan mini-bar. Terdapat beberapa jenis bilik yang disediakan iaitu suite, chalet, seaview deluxe, standard balcony, superior, dan hillview. Suasana dan gambar bilik boleh di lihat di laman web rasmi Damai Beach Resort. 

Peta Damai Beach Resort
Peta Damai Beach Resort

Cafe Satang
Cafe Satang
Kemudahan dan perkhidmatan yang ditawarkan oleh pihak resort ialah dobi, agensi pelancongan, sewa kereta, perkidmatan urut dan refleksologi tradisional, spa, kolam, gym, boat cruise, padang golf dan lain-lain. Resort ini turut menawarkan pelbagai jenis hidangan tempatan dan antarabangsa popular di Cafe Satang. Yang pastinya penginap tidak akan bosan apabila menginap di sana. 


Trip Pulau Satang
Trip Pulau Satang
 
Aktiviti- aktiviti yang disediakan oleh pihak resort ialah aktiviti pantai. Antaranya ialah bola tampar pantai, berkayak, trip memancing dengan menaiki bot. Harga yang ditawarkan ialah Rm 300.00 bagi setiap trip bagi bot yang mempunyai 6 tempat penumpang dan pihak resort juga turut menyediakan pemandu pelancong yang berpengalaman serta joran. Selain itu, terdapat juga aktiviti lawatan ke Pulau Satang. Trip ini beharga RM600.00 bagi setiap trip termasuk pengangkutan bot, pemandu pelancong yang bepengalaman dan harga tiket ke Taman Negara Satang. Bagi mereka yang sukakan aktiviti yang lebih sederhana, bolehlah memilih aktiviti rekreasi seperti bermain pingpong, tenis, tarik tali dan sebagainya. 

Pemandangan di Gunung Santubung
Pemandangan di Gunung Santubung

Antara tempat menarik di sekitar kawasan Damai Beach Resort ialah Gunung Santubung.Gunung ini terletak kira-kira 35 KM dari bandaraya Kuching. Gunung ini bukanlah tertinggi di Sarawak tetapi terkenal kerana legenda gunung yang berkaitan dengan Puteri Santubung dan Puteri Sejinjang. Anggaran masa mendaki ialah 5jam. Pendaki akan dikenakan RM 2.00 untuk mendaki dan RM 10.00 untuk sijil pendakian. Dikhabarkan, dari puncak gunung, pemdaki boleh menikmati dan menyaksikan keindahan sungai, lautan dan pulau- pulau serta sebahagian Bandaraya Kuching dan Gunung Serapi. Sesiapa yang minat mendaki bolehla menambahkan Gunung Santubung ini dalam senarai impian gunung untuk di daki.


Jom mendaki Gunung Santubung
Jom mendaki Gunung Santubung
Selain itu, jika kesempatan boleh ke Kampung Santubong. Terletak kira- kira 5km dari resort, lebih kurang 10 minit dengan memandu kenderaan. Di Kampung ini, pengunjung boleh melawat batu buaya atau dikenali sebagai Batu Terkutuknya Buaya. Batu ini dikatakan menyerupai kepala buaya. BongKisam pula adalah tempat artifak purba awal pengaruh Hindu. Pulau kera atau pulau monyet yang terletak tidak jauh dari kampung. Menurut orang tempatan, pulau ini adalah tapak kepala Puteri Sejinjang dikebumikan apabila telah dipancung oleh Puteri Santubong. Jangan lupa untuk singgah ke Kampung Budaya Sarawak juga. Kampung ini ialah ‘muzium hidup’ yang memenangi anugerah Kampung Budaya Sarawak dimana merupakan tempat rasmi untuk Reinforest World Music Festival yang terkenal di dunia. Hanya kira-kira 1 KM sahaja dari resort. Di sana, pengunjung boleh melihat kepelbagaian etnik di Sarawak. Memang wajib pergi!! 

Kampung Budaya Sarawak
Kampung Budaya Sarawak
Rumah tradisi Sarawak
Rumah tradisi Sarawak

Menarik jugakan tempat-tempat sekitar Damai Beach Resort ni. Untuk mendapatkan harga dan promo terbaik, bolehlah find best deals on Damai Beach Resort sekarang!!!!! 


Cik Farah Harap dengan perkongsian artikal ini dapat membantu korang untuk merancang percutian yang mengembirakan dan sampai di sini sahaja untuk kali ini kita jumpa nexy entry ya.. Jangan lupa rancang percutian korang di Sarawak, pasti puas hati dengan Damai Beach Resort. Okay, bye 😊

3 comments

  1. cantiknya gunung santubung....tq dik banyak belajar tuto dari blog adik

    ReplyDelete
  2. Insyaallah...kami 5 beranak akan ke sana pd 10 hingga 13 may 2017.
    Menginap di damai beach resort.
    Kompom anak2 suka tgk kolam renang+pantai.

    ReplyDelete

-Assalamualaikum, sila tinggalkan komen anda.
-Kalau suka tekan LIKE.
-Insyaallah komen anda akan dilayan :)

Jangan lupa LIKE! dan SHARE!

Terima kasih :)

Related Posts

Blogger Copyright © 2019. All Rights Reserved by BLOG CIK NURFARAH