Tutorial 65 : Cara untuk Link kan Tab Menu

Assalamualaikum dan selamat hujung minggu.
Malasnya nak update tutorial ni..hahaha tapi ramai yang minta :)
Sebenarnya aku tak tahu dari mana nak mulakan untuk ajar tutorial ni terutama sekali kepada blogger baru. Kot aku ajar kelam kabut kang kot korang pening-pening lalat plak.. 

Sebelum korang buat tutorial ini, korang tahu ke apa itu tab menu?
Ok, korang boleh rujuk di bawah untuk buat..

1. Tab Menu dari blogger. ( pages alone )
2. Tab Menu Design Sendiri ( boleh buat pages alone,link sendiri )

Bila korang dah create kotak cantik-cantik tiba-tiba perasaan binggung mencengkam jiwa sebab korang tak tahu cara nak linkkan tab menu tu.. Ohh sungguh sadisskan..Tak apa, meh sini aku tolong ajarkan. Harap korang faham walaupun ayat macam keling kelam kabut.. :)

Mesti sedihkan bila dah create chantek2 macam tab menu aku tapi tak tahu nak link kan dia :)

Link Menggunakan Fungsi Labels

Sesuai untuk Tab Menu Design Sendiri.

Cara ini sangat senang dan selalu digunakan oleh blogger-blogger.

Tiba-tiba, korang rasa nak buat tentang info..dan nak masukkan dalam tab menu korang,

Contohnya, kalau reader korang click pada tab menu INFO secara automatik semua tulisan korang tentang info akan keluar. Apa yang perlu korang buat?

1. Setiap kali update entry korang kena ketegorikan labels korang mengikut kehendak korang, kalau korang rasa nak buat tab menu "friend" korang letak je labels friend setiap kali update entry tentang friend di bahagian labels. Seperti gambar di bawah.



2. Bila dah Publish entry, korang view semula entry tadi dan nampak ada labels seperti di bawah.



3. Click labels korang, contoh ittips untuk mendapatkan link.
4. Lepas korang click korang akan dapat link macam ini. Contoh,


5. Ambil link tersebut dan linkkan dalam tab menu korang. Kalau korang update entry berkenaan dengan labels yang sama secara automatik semua entry yang berkaitan akan keluar.



Contoh seperti ini.



Link Menggunakan Fungsi Pages


Sesuai untuk Tab Menu Design Sendiri

1. Di bahagian Posting, Click Edit Pages, Click new Pages


2. Lepas itu, letakkan Pages Title, tulis apa yang patut kat bahagian entry dan Publish Pages.


3. Selepas selesai semua itu, korang perlu, Click No Gadget dan Save and Publish pages korang seperti gambar di bawah.

4. Bila dah settle semua itu, korang perlu View Pages untuk get your own link pages korang.. Tengok gambar di bawah.



5. Taraaaa..korang dah dapat link pages korang bila korang view pages..

Ambik je link tu dan linkkan pada tab menu yerrr!


6. Setiap kali korang update pages itu, korang kena pastikan...

Silalah rujuk gambar ini.


Sudah selesai.. so aku pun rasa lapar sebab buat tutorial panjang sangat siap bergambar bagai.. Selamat mencuba. Kalau tak faham silalah bertanya .. Like sekali!

48 comments

  1. Sy ada buat cara ke-2 tuh.
    tapi kalo buat pages tu tuk ambik link,
    bkn limit dye hanya 10 ke ?
    ataupun bila kita buat no gadget, dye xde limit ?

    hehe. faham x soalan sy ?

    ReplyDelete
  2. @:: Into The New World ::

    yes dia memang ada limit try wat cara1...buat beratus2 pun tak per..hehehe

    ReplyDelete
  3. berbelit2 punya tuto tapi kalau miss farah ajar mesti faham sebab dia tak copy yg orang lain punyer....

    ReplyDelete
  4. @flip-flop memang susah nak bg org faham..hope happy gan tutorial ni :)

    ReplyDelete
  5. thanks2....
    sure datang lagi punyer...

    ReplyDelete
  6. thanx tuk tuto ni...
    dh try wat cr 1st tapi
    tp knp kt home pn entry tu kuar jg...

    ReplyDelete
  7. sory tya bebanyak kali
    dh linkkan home pn tp ttp kua jg entry tu kt home..cmna tu...

    ReplyDelete
  8. nape sy punyer xkuar yg step ke 3..??

    ReplyDelete
  9. salam..sori..sy blogger bru..
    nk tny cmne nk link kan pada tab menu?..tu yg sy xtahu..

    ReplyDelete
  10. pening²..huhu..kene bace bnyak kali ni baru masuk kpale.. T_T

    ReplyDelete
  11. HAI ..MNTK TLG YER ..CMNER NAK LINK KAN NEW POST UTK PAGES Y SM? SY NAK POST KAN BYK2 DLM 1 PAGES Y SM .. MNTK JENGUK MY BLOG HUHUHU

    ReplyDelete
  12. terima kasih untuk ilmu ini ye cik farah...dh dpt buat ~ hehe :)

    ReplyDelete
  13. dear, akak takleh buat la... caman nak link kan ke tab menu? pastu nak tanya lah , adakah tutorial no 2 ni maksudnya ,blh post bnyk2 dalam satu pages? coz skang akak pakai cara 1. tapi tak kemas lah.. bercampur , akak nak setiap post, posting di tab yang proper. cmana ek? coz, kalao pakai cara label nanti bercampur aduk , pening reader.sorryla panjang lebar ...

    ReplyDelete
  14. Askum cik farah, saya nak tanya ni..saya dah buat tab menu..and then akak guna step 2:guna pages untuk postkan entry,tapi bila sampai step no.5, saya dah tak faham..apa maksud linkkan pada tab menu..contohnya saya nak link pada Menu:Product..saya buat entry pasal perfume..jadi macam mana nak masukkan entry perfume dalam TAB MENU:PRODUCT???

    ReplyDelete
  15. @my sofea damia

    Samalh .. akk pun menghadapi masalah yang sama camna??

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum...

    Hye, sy pening nak bt tab menu ni tpi bila jumpa tuto nin baca byk kali bru faham n jadiiiiii...happpyyyy nyaaa... Thanxxxx u very much....jeling2 la blog sy ehh....=)

    ReplyDelete
  17. @zullye

    complicated nak terang, buat entry macam biasa tapi letak link..semua link yang berkaitan dalam tab menu macam blog tutorial saya

    ReplyDelete
  18. @Zullie

    try buat macam page blog tutorial saya kalau nak kemas

    ReplyDelete
  19. @Atiqa_Wahid

    Tahniah sebab tutorial ni complicated nak ajar :)

    ReplyDelete
  20. salam
    Kak farah nape saya xd label kt bawah entry saya..

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum Kak Farah , saya kurang fahamlah . Lagipun , menu tab saya bukan kat atas , tapi kat sebelah kiri .

    ReplyDelete
  22. time kasih atas infonye...tp sy ade kemusykilan...nk tnye klu sy ikut yang langkah 2 tu...saya ade buat button,dan dalam setiap button ade pages yang sy create.jd nk tnye...bile saya nk buat post yang baru untuk button yang same mcm mn nk buat erk...sy dah jd keliru...lagipun sekarang kan gne interface baru..cube awk bg tutorial untuk masalah sy ni...time kasih...klu 2 awak blh tgk sy punye blog sekolah...n awak tgk r button yang sy buat 2..n then sy nk letak kan post baru sy 2 dalam button HEM dan dalam HEM ade link untuk PPDa...
    http://skkst3101.blogspot.com/.....awak fahm x ape yg sy mksdkan...haha...sy msih baru lagi dalam buat blog ni...jd tlg bg tunjuk ajar untuk sy buat blog yg cantik dan lebih efektif mcm cik farah punye.

    ReplyDelete
  23. saya xpaham la macam mana nak linkkan post sy ke menu tab yang saya da buat.. contoh klu post tu tentang resepi so nk sume ke tab resepi je.. bantu la saya..

    ReplyDelete
  24. cik farah... mcmana pulak nak buat hanya tajuk posting shj yg keluar bila kita click tab menu. mcm cik farah punyer.

    ReplyDelete
  25. Saya tak faham. macam mana nak buat. Sampai yang suh ambil link dan link kan ke tab menu tu dah blur. macam mana nak buat?

    ReplyDelete
  26. hebat,,biler dpt wt shu rse cm awesome..hhheee...biasa ler bdk bru nk bljar..6t try ler jguk2 blog shu..lau rse menarik,,follow lah shu ^_^...

    ReplyDelete
  27. @♥Cik Nurfarah♥ FARAH...nak tanya.cara ni cara lama kan? kalu blog stail baru boleh guna ke? farah cuma tolong tgokkan blog saya, ada tulisan home kat situ.saya nak letak benda2x lain kat situ cane? thanks sudi membantu. blog "http://isabellaidura.blogspot.com

    ReplyDelete
  28. Terima Kasih banyak2..
    tutorial ni sangat membantu..

    - Afiq -

    ReplyDelete
  29. @onlinebisnes macam mane nak buat? sbb setting blog ni baru..,

    ReplyDelete
  30. Salam kak, kenape ye saya dah buat . jadi memang jadi. tapi kenape dia still keluar dekat Home page ek ? Mintak tolong jelaskan :) Saya blogger baru

    ReplyDelete
  31. Huh... saya x dpat nak cari tempat nak web yang Cara kedua tuh.. smpai sekarang x jumpa.. masih blogger baru.. problem sya ialah x boleh masukkan post tu kedalam tab yang saye nak.. dia kat tab home je.. Sedih.. harap awk boleh tolong..

    ReplyDelete
  32. yg ni pkai layout lama kan
    klo layout blog yg terbaru tu ade x?
    coz nak buat sitemap..tp belum faham sgt

    ReplyDelete
  33. yg ni pkai layout lama kan
    klo layout blog yg terbaru tu ade x?
    coz nak buat sitemap..tp belum faham sgt

    ReplyDelete
  34. Assalamualaikum kak,,saya nak tanya kalau kita dah buat pages lain tapi nak pages tuh macam blog post..contohnya akak punya tutorial tab..bile tekan ade macam-macam post..macam mne nak buat macam tuh??

    ReplyDelete
  35. akk..mcm mne nk link kn tu?x brape phm la.. ._.

    ReplyDelete
  36. SIS... TERIMA KASIH ajar macam mana nak letak enteri dalam tab menu. sis punya penerangan saya faham. blog lain yang saya vist semuanya saya buat sangkut tengah jalan. thank u so much

    ReplyDelete
  37. dekat blog saya tak ada pun yang edit page tu, macam mane eh??? dah cuba cari tapi still tak ada yang edit page tu..

    ReplyDelete
  38. terima kasih ya cik farah! dah dapat buat! memang happy gila! thank you very much! walaupun kena baca banyak kali tapi tutor ni memang berguna! Amat berguna!
    Assalamuaalikum dan terima kasih lagi sekali!

    ReplyDelete
  39. wahhhh tq ye ajar cara ni...dah lama cari tutorial

    ReplyDelete
  40. Camane nak buat tab berasingan pada tab yang sedia ada...contoh bila kita letak kat PRODUK REVIEW...dia akan keluar SENARAI PRODUK, ARTIKEL PRODUK, SERVIS REVIEW BUKU dalam blog nie...tq

    ReplyDelete
  41. Sy nak buat sub tab pada pages tu...contoh bila kita klik pd PRODUK REVIEW...akan keluar SENARAI PRODUK, ARTIKAL PRODUK, SERVIS REVIEW BUKU mcm dlm blog ini...tq

    ReplyDelete

-Assalamualaikum, sila tinggalkan komen anda.
-Kalau suka tekan LIKE.
-Insyaallah komen anda akan dilayan :)

Jangan lupa LIKE! dan SHARE!

Terima kasih :)

Related Posts

Blogger Copyright © 2019. All Rights Reserved by BLOG CIK NURFARAH