Sunday, July 17, 2011

Malam Nisfu Syaaban

Assalamualaikum..
Sedikit keterangan nisfu Syaaban yang dipetik dari wikipedia.



Nisfu Syaaban (Nisf bermaksud separuh) adalah peristiwa hari ke-15 dalam bulan Syaaban tahun Hijrah. Umat Islam mempercayai yang pada malam Nisfu Syaaban, amalan akan dibawa naik oleh malaikat untuk ditukar dengan lembaran amalan yang baru setelah setahun berlalu.Pengertian nisfu Syaaban am bahasa arab bererti setengah. Nisfu Syaaban bererti setengah bulan Syaaban. Malam Nisfu Syaaban adalah malam lima-belas Syaaban iaitu siangnya empat-belas haribulan Syaaban.
Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam Lailatul qadr. Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi saw tidak tidur pada malam itu sebagaimana yg tersebut dalam sebuah hadis yg diriwayatkan oleh Imam Al-Baihaqi r.a:
Rasulullah saw telah bangun pada malam (Nisfu Syaaban) dan bersembahyang dan sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah wafat. Apabila aku melihat demikian aku mencuit ibu jari kaki Baginda saw dan bergerak. Kemudian aku kembali dan aku dengar Baginda saw berkata dlm sujudnya, “Ya Allah aku pohonkan kemaafanMu daripada apa yg akan diturunkan dan aku pohonkan keredhaanMu daripada kemurkaanMu dan aku berlindung kpdMu daripadaMu. Aku tidak dpt menghitung pujian terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri.”
Setelah Baginda saw selesai sembahyang, Baginda berkata kpd Saiyidatina Aisyah r.a. “Malam ini adalan malam Nisfu syaaban. Sesungguhnya Allah Azzawajjala telah dtg kpd hambanya pada malam Nisfu syaaban dan memberi keampunan kpd mereka yg beristighfar, memberi rahmat ke atas mereka yg memberi rahmat dan melambatkan rahmat dan keampunan terhadap orang2 yg dengki.”
Hari nisfu sya’aban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu maghrib, (15 Sya’aban bermula pada 14 hb sya’aban sebaik sahaja masuk maghrib)

Sempena Nisfu Syaaban ni, aku ingin mengharapkan yang terbaik dalam hidup aku. Aku juga ingin meminta maaf kepada semua pembaca dan orang-orang yang mengenali aku. Sekiranya aku ada melakukan kesalahan sama ada sengaja atau tidak sengaja. Aku mohon keampunan daripada kalian. Aku sebagai hamba Allah yang serba kekurangan ini sentiasa alpa dan leka. Aku juga, dengan berlapang dada memberi kemaafan kepada semua yang mungkin ada konflik dengan aku. Aku maafkan kalian dunia dan akhirat. Semoga amalan kita diterima oleh Allah.


Wish list untuk diri sendiri (makanan rohani )..
# Solat dengan sempurna iaitu tepat pada waktunya.
# Mengaji al-Quran sekurang-kurang sehelai muka surat setiap hari  ( kalau boleh setiap solat fardhu).
# Banyakkan zikir.
# Nak hafal surah yang panjang
# Banyakkan solat sunat
# Jadi yang lagi terbaik untuk diri sendiri kerana Allah Taala.

Wish list ini untuk peringatan dan sumber motivasi untuk diri sendiri. Harap korang tak hanya buat wish list duniawi sahaja. Ingat akhirat. Rindu suasana nisfu syaaban masa buat umrah tahun lepas. Dah setahun berlalu. Harap dapat pergi semula ke sana. Nikmatnya sangat tidak terucap dengan kata-kata.


Di Masjidil Haram

p/s : Rasa nak buat umrah dan haji.. :)
Kalau suka LIKE sahaja, Jangan lupa komen. TQ.

4 88 Orang doakan Farah dapat 4 flat:

Surati said...

Selamat Malam Nifsu Syaaban,
beruntungnya dah jejak kaki di Makkah,
Bila lah agaknya dapat pergi ya?

SHAHIRAH ADIZAN said...

entry berguna . tengs akak:)

♥Cik Nurfarah♥ said...

@Surati

Insyaallah...

♥Cik Nurfarah♥ said...

@SHAHIRAH ADIZAN

welcome :)

 
This Blog is Protected. Copyright 2011 © Design By Cik Nurfarah