Friday, February 4, 2011

Resepi : Hati Bakar Black Paper.

Salam.
Malam yang sepi ni aku nak update pasal resepi special yang korang patut cuba!
Sempena Tahun Baru Cina ini aku pun mereka cipta resepi ini..oppss tipu je la..tak ada kena mengena langsung la hahaha..Aku ni suka juga memasak. Kadang-kadang teramat rasa jemu dengan masakan yang sama je. Jadi apa salahnya sekali-sekala ( banyak kali pun tak apa ) mencuba resepi barukan. Ini yang dinamakan kreatif. Aku tujukan resepi ini untuk semua reader aku terutama sekali Puan Izzah.. :). Yang belum status Puan pun kena cuba juga tahu.

Bahan-bahan :

Hati  ( 500 gram )
Kicap Manis
Kicap Masin ( kicap aku guna Cap Kipas Udang )
Sos tiram
Garam+ Gula ( secukup rasa )
Cili Kisar ( bawang+cili+serai+halia+bawang putih )
Bawang besar ( dihiris )
Black Paper ( lada hitam )
Cili api ( kalau nak pedas )
Bawang kecil + bawang putih+halia( tumbuk )
Asam keping kalau tak ada boleh guna asam jawa



Mari kawan-kawan kita cuba resepi bergambar versi Cik Farah

Sebelum tersalah sangka, hati apakah ini..mari aku bagitahu bahawa ini hati Kucing oppss bukan aku belum kejam untuk sembelih kucing..ok..ini hati AYAM. Sebelum korang membuat aksi seperti di atas. hati ayam ini perlu diperap dengan kicap, sos tiram dan sedikit garam ( letak sedikit je sebab kicap+sos tiram dan masin ). Bakar hati di atas kuali leper dengan sedikit minyak dan api yang kecil. Jangan sampai hangus ye..dah garing-garing sikit bolehlah di angkat.


Sementara korang tunggu hati itu masak. Sila la menumbuk bahan-bahan seperti black paper, bawang merah, bawang putih, halia, dan cili api sekiranya ingin pedas.

Bila hati sudah masak. Potong-potong hati itu untuk rasa hati yang lebih sebati dengan ramuan kita tadi.


 Panaskan minyak dalam 4 sudu makan, tumiskan bahan-bahan yang ditumbuk tadi + kulit kayu manis dan 2 bunga lawang dan masukkan cili blender 2 sudu tujuan untuk rasa yang lebih pekat dan melekat. Bila sudah naik bau aka naik minyak. Letakkan kicap masin dan kicap manis, gula dan garam secukup rasa.. Letak asam keping 1 keping atau air asam jawa secukup rasa.


 Masukkan hati dan masakkan dia sampai masaklah..nak kuah lebih boleh tambah air lagi. Lepas itu masukkan bawang yang telah dihiris halus.





Gambar kucing nakal yang selalu mengacau tuannya yang comel :) Muka dia bengang tak dapat fish!


Hambikkk ni panas meletopp u ollss..


 Amacam ok tak?



Tak puas tengok..meh tengok dekat-dekat.. Nak rasa? masak la sendiri..:)


p/s : Aku tak suka guna tepung jagung untuk pekatkan sebab cepat basi. Tapi masakan aku ni tak sempat ke malam sebab dah habis kena ngappp...yummy!!

8 comments:

  1. kucing tu untuk dimasak jugak ke?... hehehe...jgn mare

    ReplyDelete
  2. wah...!! laen dari yang laen..
    nanti nk cube larh...
    mesti sodap kan...?? Ahah :D

    ReplyDelete
  3. wah...!! laen dari yang laen..
    nanti nk cube larh...
    mesti sodap kan...?? Ahah :D

    ReplyDelete
  4. Kucing nakal colour badan macam Awie akak lah hihihihi

    ReplyDelete
  5. @Suara Kalbu

    dia nakal tapi baik, dia dah tak ada la kak..dah mati kena patuk ular :'(

    ReplyDelete

-Assalamualaikum, sila tinggalkan komen anda.
-Kalau suka tekan LIKE.
-Insyaallah komen anda akan dilayan :)

Terima kasih lepak sini, nanti datang lagi yer..
Sayang Korang...





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2016 Blog Cik Nurfarah. All Rights Reserved. Designed by Blog Cik Nurfarah.