Wednesday, February 16, 2011

Rubi pergi selamanya

Rindu Rubi



Assalamualaikum.
Air mata masih tak kering kerana kesedihan masih menoreh jiwa ini.
Hari ini 15 Febuari 2011 mencatatkan tarikh pahit buat aku sebab kucing kesayangan aku Rubi pergi buat selamanya. Hanya tinggal kenangan dan gambarnya sebagai pengubat lara. Serius air mata masih membasahi pipi tahkala jari ini menaip entry ini. Kalau korang pernah baca tentang Rubi mesti korang kenal siapa Rubikan..:"(
Rubi suka bergambar.

Semalam Rubi hilang, anak dia masih kecil dan menyusu. Sampai malam aku tunggu Rubi tak balik-balik lagi. Anak dia memang bisinglah sebab lapar. Sampailah esok, Rubi tetap tak balik-balik rumah. Aku memanglah risau sebab anak dia masih kecil perlukan dia dan sebab lain aku sayang Rubi walaupun dia dan ngap hamster aku dua ekor dan masuk yang terbaru..dah tiga ekor jadi mangsa. Aku ingat dia merajuk kat aku sebab aku tak layan dia..( denda sebab makan hamster aku )..aku babab dia sikit dia tapi taklah kuat cuma untuk " amaran " bahawa aku marah dia. Memang aku rasa sedih sebab satu-satu hamster yang aku ada sudah dikerjakan oleh Rubi sebelum ini dia bunuh Puteh, lepas itu Akiko dan yang mutahir Umai ( Jumaat 11 Feb 2011 ).

Rubi sangat malas masa mengandung :(
Rubi suka tidur tapi Rubi dah tidur selamanya :"(

Masa ini Rubi tengah sarat mengandung anak kedua.

Aku cuma nak bagi " pengajaran " kat Rubi sebab dia nakal sangat. Aku tak hiraukan dia walaupun dia miow-miow kat aku, walaupun dia ikut aku dan dia cuba tarik perhatian aku. Cuma aku bagi makan je.. Lepas itu semalam dia tak balik sampai hari ini. Mak dan ayah aku jenuh juga cari kat rumah jiran tapi tak nampak dia. Petang tadi, masa mak aku pergi rumah jiran aku, dia kata ada nampak kucing aku kat rumah jiran depan rumah aku. Aku suruh ayah aku pergi tengokkan bawa balik. Hati aku sebenarnya amat lega masa tu sebab Rubi tak apa-apa dan mungkin merajuk kot dengan aku. Tapi bila ayah aku balik..aku sedih sangat dengar berita dari dia yang Rubi dah MATI. Ayah aku bagitahu jumpa Rubi kat parit depan jiran aku, dah mati..ayah aku tengok kat hidung Rubi ada kesan patukan ular. Amat sedih :'( Anak jiran aku kata semalam Rubi ada lepak kat rumah dia, tapi dia kata masa petang semalam Rubi macam pelik sikit..macam duduk setempat dan senyap je. Tengok-tengok hari ni Rubi dah mati!! Thank pada jiran aku sebab tolong tanamkan Rubi tadi. Aku memang tak sanggup nak tengok. Dengar pasal Rubi mati pun aku dah menagis meraung..Masa ayah kata Rubi dah mati..aku terus masuk bilik menangis teresak-esak.so sekarang masih keluar juga air mata aku. Aku rasa aku sedih lagi teruk dari putus cinta. Tak apa, aku kena lepaskan semua kesedihan aku.

Rubi dengan anak yang first dia.

Tinggal kenangan bersama anak-anak dia.
Gambar terkini, Rubi bersama anak2 pertama dia. Sama besar dengan Rubi sekarang :'(

Mesti ada sebilangan orang fikir dan kata "eleh kucing je..bukan apa pun, takkan itu pun nak sedih!" Memang orang yang tak ada kasih sayang dalam hati akan cakap macam itu. Walaupun dia hanya binatang yang bernama kucing tapi nilai kasih sayang itu terlalu halus untuk dihalusi. Yang rasa sahaja yang tahu tapi yang berkata hanya pandai berkata-kata sahaja. Tak kenal maka tak cinta. Kalau dah tak kenal dan tak cinta jangan kata apa-apa.
Mesti terbayang-bayang masa Rubi tidur :'(

Sedih :'(

Yang buat aku bertambah sedih sebab anak-anak Rubi masih kecil dan menyusu. Tadi aku terpaksa bancuh susu tepung dan bagi kat mereka. Senyap seketika dan lepas maghrib bising semula..aku bagi lagi susu. Alhamdulilah dah tidur tapi aku tahu mereka sedih sebab ibunya tak ada. Aku tak tahu sama ada mereka masih boleh terus hidup tanpa ibu disisi. Tapi insyaallah selagi aku boleh care mereka aku akan cuba. Lepas itu aku mesti rindukan Rubi sebab banyak kenangan bersama dia. Walaupun anak-anak Rubi yang dah besar ( anak first ) ada 3 ekor lagi tapi mereka tak sama macam Rubi. Walaupun korang ada 10 ekor pet sekalipun telatah dan sikap mereka sangat berbeza. Aku sedih sangat sebab Rubi selalu tunggu aku kat pintu bathroom masa aku mandi, lepas itu akan moiww-moiww kat pintu bilik aku bila dia lapar. Dia seekor kucing yang berdisplin sebab tak berak dalam rumah. Dia pandai berak kat toilet. Masa makan dia tak naik atas meja tapi duduk atas kerusi tengok kami makan dan moiw-miow nak minta sikit. Tapi kalau dah bagi sikit dia terus diam tak minta lagi. Dia amat take care anak-anak dia. Masa anak first dia, dia hanya keluar dari cage dia hanya untuk makan dan berak+kencing, lepas itu dia jaga anak dia. Dia suka tidur atas katil aku masa dia mengandung. Dia juga faham kalau orang marah kat dia, contohnya masa aku marah dia makan hamster aku dia tak pandang muka aku dan kalau nampak aku dia akan menyorok macam bersalah je.  Dan yang aku tak dapat lupa suara dia yang halus ala-ala gedik..sangat comel kalau dengar tambah-tambah kalau nak makan. Tapi semua itu hanya tinggal kenangan yang tak mungkin berulang semula. Kalau dapat diundurkan masa nak peluk cium Rubi..sayang sangat kat Rubi.

Ini anak Rubi yang second. Tak tahu apa nasib mereka.

Rubi tahu dia kena marah dengan tuan dia. :"(

Rubi selalu tidur berhampiran kotak anak-anak dia.
Ini adalah gambar terakhir Rubi. Muka dia macam merajuk dengan aku.
Ini gambar terakhir aku snap. Tengok muka dia macam sedihkan..masa ni aku tak hiraukan dia. Gambar ini masa dua hari sebelum dia mati. Aku tahu Rubi sedih..:'(..Dia asyik duduk bawah meja je. Gambar ini yang paling SEDIH. Wajah dia sayu je..sebab dia pergi tak akan kembali.
Dua tiga kucing berlari, mana nak sama si comel belang, dua tiga bolehku cari ..takkan sama si RUBIku sayang.

p/s : Aku tak sanggup nak tulis lagi sebab air mataku masih tak berhenti lagi. Aku harap anak-anak Rubi yang kecil tu terus hidup..amin..

30 comments:

  1. Takziah atas pemergian kucing akak...baca entri ni dh buat saya rase sebak. Teringatkan kucing saya yg meninggalkan kami tahun lepas...:'(

    Apa-apapun, akak bertabahlah atas kesusahan yg ditimpa oleh akak, setiap perkara yg berlaku pasti ade hikmahnya...

    ReplyDelete
  2. Sabar ye,dik...akak pun suka sesangat kucing...prnah jugak kehilangan kesayangan akak dulu...

    ReplyDelete
  3. @Haziq Haiqal

    Thank adik..bengkak mata akak nages..ada kawan ejek..sebab kucing pun nages.tp tak apa..ada hikmat :)

    ReplyDelete
  4. @Puteri Balqis


    Kucing aku ni ada baby..sedih tgk baby dia nages..:'(

    ReplyDelete
  5. sbr ea kak farah..miza tw cmne rsew law kte syg kucing cecgt n kucing pergi.mmg cdey glew..

    ReplyDelete
  6. bersabar jelah k. mungkin ad hikmah disebalik pemergian rubi.

    ReplyDelete
  7. http://juicyjunkieswardrobe.blogspot.com/
    do check out our blog and follow us, tq :)

    ReplyDelete
  8. jaga la anak²nya dgn baik. boleh jadi pengganti.

    ReplyDelete
  9. kebanyakan yg sedih kat sini kerana pernah kehilangan haiwan kesayangan.. nak lalu tempat die matipun tak sanggup.. saya rasa saya tau apa yg awak rasa mengenangkan saya tak sukakan kucing..tapi kerana 'pipi; saya jadi sayngkan kucing..n tahun lepas mati kerana beranak..thank berkongsi cerita..orang yg mengejek tue orang yg tak faham..sabarla..

    ReplyDelete
  10. sabar eh....saya pun sdih baca citer awk nih..sy pun ada kucing n tau kasih syg terhdp kucing...

    ReplyDelete
  11. sdey nye..... takziah... anyway, salam kenalan.... i follow u... =)

    ReplyDelete
  12. sabar yer.. noody pon bru jer kehilangan ngan kucing tersyg.. pertama kene lggr ngan spe ntah.. semggu lps tu adiknyer plak pergi sbb gaduh ngan kucing jahat.. T__T xpe, yg pntg mse hidupnyer kte jge n rawat die dgn baik kan..

    ReplyDelete
  13. saya pon senasib ngn awk...
    setiap kucing mmg laen keletah die...
    entry nie membautkab sy teringat kucing sy yg dlu...
    hrp awk dpt jmpe kucing sebaek rubi pd mse akn dtg... :)

    ReplyDelete
  14. saya pon senasib ngn awk...
    setiap kucing mmg laen keletah die...
    entry nie membautkab sy teringat kucing sy yg dlu...
    hrp awk dpt jmpe kucing sebaek rubi pd mse akn dtg... :)

    ReplyDelete
  15. sabarlah . kehilangan binatang kesayangan mmg menyedihkan .
    una pun pernah jugak . but una bela bnyak kucing dulu dekat 20 ekor . dalam 5 ekor mati sbb sakit . dah try the best bawak pegi klinik sume dah .
    sedih gila . tapi apa boleh buat kn ?
    sbar je :)

    ReplyDelete
  16. sedihnyee...nak menagis aku...serius ni

    ReplyDelete
  17. Sedeynyy..meleleh air mate sye ..:'(

    ReplyDelete
  18. Ya Allah.. Aisyah rasa sedih sangat baca cerita ni. Aisyah dpt rasa apa yg akk rasa sbb aisyah pun prnh mengalami perkara ni..

    :"(

    ReplyDelete

-Assalamualaikum, sila tinggalkan komen anda.
-Kalau suka tekan LIKE.
-Insyaallah komen anda akan dilayan :)

Terima kasih lepak sini, nanti datang lagi yer..
Sayang Korang...





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2016 Blog Cik Nurfarah. All Rights Reserved. Designed by Blog Cik Nurfarah.