Tutorial 100 : Cara Tukar ke Layout Template.

Assalamualaikum semua!

Today cikgu tutorial nak ajar korang cara nak tukar ke layout template. Khas untuk blogger baru yang nak mendesign blog.
Tapi sebelum itu, elok kita bagi penerangan dulu. Kebanyakkan blogger baru lebih prefer guna template designer sebab masa korang create blog, blogspot sudah suggest guna template designer sebab lebih mudah nak handle. Tapi template designer yang disediakan amat terhad untukk design. Ada yang boleh dan ada yang error kalau guna some tutorial untuk cantikkan blog jadi penyelesaian mudah back to old. That mean you must to use classic template or layout template.

Tapi masih ada yang tak tahu macam mana tukar ke layout template ni. Jadi kerana ketidaktahuan anda maka wujudlah tutorial ini. ( Sebenarnya banyak gila tutorial beginner kena buat, sebab ramai fresh blogger try my tutorial, *sabar ye sayang ) nanti akan di update satu persatu.

Jom try this cara :

1. Sign in blogspot > Design > Edit Html
# scroll ke bawah/ tengok kat bawah kotak edit template korang akan jumpa seperti gambar di bawah.



Korang akan jumpa Old Templates dan click di bahagian Select Layout Templates.


Dan akan jadi macam ni :


Jadi pilihlah yang mana korang nak. Aku lebih prefer korang pilih Minima atau Denim untuk memudahkan proses design kerana ia basic template..


Dah pilih tu SAVE TEMPLATE lerr..
#macam mana nak design? Silalah ikut tutorial yang lain..



30 comments

  1. i da pilih minima kan , tp macam mana nk buat mcm akk ni ? nk biakan tgh2 warna putih ,.... ? kalo guna minima tu sume jd putih jer ? x lawa pulak ... huhu

    ReplyDelete
  2. setelah saya gunakan cara akk farah ni background saya hilang .
    adakah memang fungsinya macam itu ?

    ReplyDelete
  3. @cik embun

    try cari tutorial kat blog ni..

    meletakkan background dalam blog

    ReplyDelete
  4. @nurul najwa

    yes sayang..nnt try tgk meletakkan background dlm blog

    ReplyDelete
  5. dah try wat background dalam blog tp semua nye jd background yg kte nak.mcm mne nak biarkan tgh2 tu colour pth n background tu dkt tpi?

    ReplyDelete
  6. @Shaza Rosshidi


    insyaallah akan di update..nak senang guna template designer yg fungsinya begitu

    ReplyDelete
  7. kak farah, macam mana nak letak date lepas kita dah delete dia?

    ReplyDelete
  8. macam mana remove layout template ni ?

    ReplyDelete
  9. tak ada la mcm dlm gmbr kt atas tu..huhuhu..keciwaaa ! =(

    ReplyDelete
  10. Kak Farah,contohnya,kita pilih background blog kita daripada blogskin.Saya ni still guna yang design.Saya nak tukar jadi template.Nak buat macam mana? Akak pilih apa? Denim ke minima?

    ReplyDelete
  11. sedey........!!tolong saya,,,,blog saya nk tukar ke templat baru pun da x boleh edit,,,,huhuhu

    ReplyDelete
  12. tolong saya,,,,,,blog saya nk bukak design jer dia kosong,,,,x boleh edit ape2,,,mcm mana yer.............

    ReplyDelete
  13. ya Allah kak,,,trima kasih byk2,,,akak penyelamat saya!!sayang akak!!

    ReplyDelete
  14. kak macam mana nak baut blog bagi comeyy2 ..

    ReplyDelete
  15. thnks for this tuto kak .. tpi saya tak pasti saya punya template designer ke apa ..

    ReplyDelete
  16. thank for this tuto kak .. tpi saya still tak tau saya guna tamplate designer ke apa ?

    ReplyDelete
  17. tolong ajar saya buat blog yang comel macam awak boleh?

    ReplyDelete
  18. akk, kalo template baru ni mcm mane..? kat mane nk cari 'select layout template' tu? terima kasih, :)

    ReplyDelete
  19. a'a betul tu..cane yek? mohon reply awal

    ReplyDelete
  20. @Nur Ana

    to all also,

    memang sekarang ni blogger dah tukar ke baru...memang dah xboleh ke asal.

    Nnnt kalau ada solve saya update yer

    ReplyDelete
  21. salam...kenapa ea..kalu nak edit html xsma pon mcam cik farah....saya punya edit html xad pon expand widget huhu

    ReplyDelete
  22. kak, xde pun...mcm mna ni???

    ReplyDelete
  23. Panduan asas blogspot dan berguna untuk blogger baru. Satu perkongsian yangbagus.

    ReplyDelete

-Assalamualaikum, sila tinggalkan komen anda.
-Kalau suka tekan LIKE.
-Insyaallah komen anda akan dilayan :)

Jangan lupa LIKE! dan SHARE!

Terima kasih :)

Related Posts

Blogger Copyright © 2019. All Rights Reserved by BLOG CIK NURFARAH