Awas si pencuri! si pengotor!

Assalamualaikum.

Minggu ni banyak bentul dugaan yang menguji kesabaran.

Macam-macam. Ikutkan hati nak bagi penendang je. Nak tendang siapa? Ganas gila. Memang aku ganas, garang dan sewaktu dengannya. Boleh kecut perut kalau tengok aku marah okehh!

Memang nak marah sangat-sangat! marah kat pencuri..

Adakah pencuri tudung aku begini, atau perempuan ayu bertudung haram? (tudung curi)

Banyak benda nak bebel kat blog ni, korang bacalah sampai pengsan.

Sejak masuk semester ni memang tiada istilah dalam zon selesa, nak tidur overtime pun risau, risau macam-macam..risau thesis, risau agsimen, risau...je..
Serius, memang kena off tempahan sebab komitmen aku as student tu sangat besar. Kalau nak ambil tempahan perlukan mood juga dalam kerja mendesign. Apa korang ingat idea boleh datang bergolek? Nak design ni bukan boleh sesuka hati buka PS terus design, perlu ada mood. Kalau dalam terpaksa, memang ke laut la jawabnya. Dalam keadaan kerunsingan, ketidakselesaan ni..adalah perlu for away daripada kerja design-design ni. Maybe have a time to design..1 week? 2 week? or more and more for 1 blog. Dah lupa kan semua tu.

Berbalik pada tajuk di atas, serius rasa nak maki. Tapi tahan je. Sabar separuh dari iman kan.

Cerita nya begini, tudung kesayangan sudah dicuri oleh penyagak. Serius memang nak marah. Tudung tu aku basuh dan sidai kat tepi ampai bilik aku. Serius tepi bilik. Malam semalam masa aku nak pergi mandi, tudung tu stay ada kat ampai, tapi bila nak masuk bilik terus lesap. Tetap bersangka baik, check kat bawah, tapi tak ada pula terjatuh. Kalau dah hanger dan tudung pun lesap. Sememangnya tudung tu sudah di rembat. Pandai pencuri tu kan, tudung bawal versi murah tak nak pula kau ambil yang mahal juga dirembat. Kalau kononnya terambil tudung aku, silalah pulangkan ye.

Sebenarnya aku tak suka nak syak wasangka siapa yang mencuri tudung tu, tapi maybe student aras aku juga kot. Kesiankan, mak bapak hantar masuk universiti untuk belajar tapi datang sini bawa perangai sampah nak jadi sampah masyarakat. Sebelum ni, ada juga dengar desas desus kawan-kawan lain block, barang/pakaian yang sidai dekat ampaian kena curi. Banyak betul ye keturunan penyagak ni.

Serius aku sangat benci dengan pencuri ni, nak je potong tangan dia dengan gergaji. Mak bapak tak ajar ke? memang habit mencuri? atau keturunan penyagak?


Ni dia tudung aku yang kena curi tu, hanya tinggal kenangan :'(


Lepas tu, ada pula kes budak perempuan yang suka buang tuala wanita dalam tandas. Aras atas aku ni, mean aras 4, toilet tersumbat. Sampaikan nak flush air pun tandas tersumbat gila. Apa lagi bau najis pun macam perfumes la hahaha. Bila dah aras atas tersumbat, of courselah bagi effect kat aras aku, saluran paip najis pun keluar air najis yang membuak-buak tapi syukur ada orang datang baiki, kalau tak memang bau haremmm la. Padahal, memang dah ada sediakan tempat untuk buang tuala wanita, berat sangat tulang kot nak buang dalam tu.

 Dah setahun aku duduk block ni, tapi benda ni tak pernah terjadi, tapi bila mula sesi baru, means new semester for new student masuk..terjadi macam ni. Budak baru ke yang buat perangai tahik macam ni? entahlah. serius langsung tak bermoral. Bukan tu je, tangan-tangan pengotor ni suka sangat buang sisa makanan dalam singki, akibatnya singki pun tersumbat. Tak boleh ke sisa makanan tu buang dalam tong sampah dulu? then baru basuh mangkuk or sewaktu dengannya? ni main campak/buang je dalam singki, apa kau ingat kuli bapak kau banyak sangat nak cuci itu ini?

Aku memang anti gila dengan si pengotor macam ni, sebab dari kecil lagi mak aku ajar, sisa makanan perlu buang dalam tong sampah, tak boleh buang dalam singki sebab nanti singki tersumbat. Jaga kebersihan. Serius rasa nak sumbat je sisa makanan kat mulut orang yang suka buang dalam singki tu..nahhh kau rasakan wahai si pengotor!

Maybe kot sesiapa yang buat perangai pengotor ni di bawa daripada habit dirumah. Takkan buang tuala wanita pun kau buang dalam toilet rumah? Tak malu ke?

Serius malu gila, bila kawan block atas aku cerita, tuala wanita yang dikutip dalam lubang tandas (tersumbat) tu, di gantung kat tepi toilet. Banyak woo buat pameran. Aku rasa orang yang baiki tandas tu memang begang gila dengan peragai si pengotor ni. Takkan nak tulis "hoii si bodoh, jangan buang sanitary pad anda dalam lubang jamban" ????

Tapikan, tapikan aku ada jumpa tandas yang tulis kat setiap pintu tandas, tapi tempat kejadiaan dirahsiakan, dia tulis lebih kurang macam ni

 " nama je budak universiti tapi bodoh bertingkat-tingkat, dah berak tapi tak tahu nak jirus" 

hhaaaa ambik kau, sejak tampal notis yang "ganas" tu terus ramai yang bawa baldi kalau flush toilet tu rosak. Kena reminder macam ni ke? takkan najis sendiri pun tak tahu nak uruskan. Apa kau ingat cleaner tu pecacai nak cuci tahik kau? serius manusia sengal.
 Dah remind bodoh bertingkat-tingkat baru kau fahamkan? sebab kalau ayat soft-soft mereka takkan faham, kena bagi kaw-kaw sikit. Kalau tak faham juga memang tak ada otak. So kena reminder

"hanya binatang sahaja suka buang sampah dalam singki"..or "hanya binatang suka buang sanitary pad dalam lubang toilet/tak jirus najis nya"... 

Kalau still buat lagi tak tahulah aku, kucing aku pun pandai tambus najis dia.

Dah la, korang fikir-fikirlah sendiri. Sama-samalah jaga kebersihan persekitaran kita. Tak guna berpelajaran tinggi tapi masih dungu lagi. Perlu tak tambah kelas khas "kelas kebersihan" di IPTA?IPTS?

Kesiankan?




5 comments

  1. mane-mane ade kes eh?

    goodluck :)

    ReplyDelete
  2. kak farah za'ba duduk blok mana. sama la kita tudung kena curi. dulu kita blok d, sidai tdung kt ampai dpn bilik. btul2 dpan bilik. 3 tdung/shawl dikebasnya. -_______-

    ReplyDelete
  3. biasalah tuh... dalam satu bacth tuh mesti ada yg buat taik...

    ReplyDelete

-Assalamualaikum, sila tinggalkan komen anda.
-Kalau suka tekan LIKE.
-Insyaallah komen anda akan dilayan :)

Jangan lupa LIKE! dan SHARE!

Terima kasih :)

Related Posts

Blogger Copyright © 2019. All Rights Reserved by BLOG CIK NURFARAH