Kepala Dimamah Ulat Akibat Makan Sushi

Salam.
Hari ini aku nak kongsi info yang amat penting untuk korang.
Kepada peminat sushi, korang kena baca info ini. Amat penting untuk korang.
Begitu juga kepada yang nak belajar-belajar makan sushi tu. Maklumlah sesetengah rakyat Malaysia ini mudah terikut-ikut budaya luar. Konon nak bijak macam orang Japan. Setahu aku kalau nak bijak key wordnya kena rajin bukan terikut-ikut budaya orang. Yang baik boleh diikut yang buruk janganla..takkan orang nak makan bangkai korang pun nak tumpang dua kaki. pehal ni?

Ini akibat makan sushi & sashimi (ikan mentah, gurita mentah,udang mentah, dsb). Nama org ini Shota Fujiwara dari Gifuprefecture, Jepun, umur 80 tahun, telah menderita sakit kepala yang luar biasa selama 3 tahun dan telah kehilangan kemampuan psikomotoric-nya sejak tahun itu. Setelah menjalani pemeriksaan CT-scan & X-ray, doktr yang merawatnye menemukan sarang ulat di bawah kulit kepalanya namun masih diluar tempurung otaknya.

Jadi, BERHATI-HATILAH MEMAKAN SUSHI & SASHIMI !!!
Ulat seperti yg didapati pada kepala Shota Fujiwara adalah berasal dari parasit yg selalunye didapat pada tubuh ikan mentah baik ikan laut maupun ikan air tawar. Ulat parasit & telurnya hanya boleh dimatikan dgn melalui proses pemasakan dgn panas yang tinggi (digoreng, dipanggang atau direbus mendidih atau dgn pembekuan -10 degC s/d -20 degC selama lebih dari 1 minggu).



Aku harap korang ambil ikhtibar dari pendedahan ini. Ada sesetengah orang Japan, Cina dan Mat Salleh mereka akan minum wain selepas makan sushi untuk "memasakkan" sushi ini. Tapi korang jangan buat macam itu terutama sekali yang beragama Islam.

Kepada yang rasa dan cakap " Eh, ni mesti tipu"..lantak korang la. Sesetengah manusia ini tidak boleh ditegur dan di nasihati mulala nak menyeringa macam singa!..kalau rasa it better for u oll teruskanlah..kalau dah tekena..sendiri tanggung la beb!
 
Tag : info, ittips, nasihat
Share this PostPin ThisEmail ThisShare on Google PlusShare on Tumblr
25 Comments for "Kepala Dimamah Ulat Akibat Makan Sushi"
This comment has been removed by the author. - Hapus

alahai.. mcm2 la.. nasib bek x pnh kenal sushi.. no fon dia pn x tau

dla pnh tgk benda ni lam email..smpai skang x brani nk mkn sushi sbb bnda ni..huhu

Masya Allah,teruknye..
ngeri tengok otak die yang dipenuhi ulat2 tuh..
bahaya jugak ek

@d_LA

betul...mencegah lebih baik daripada mengubati

@nurul ain

memang bahaya dan mnakutkan..effectnya bukan sekarang tapi bertahun2 baru tahu puncanya

huhu~mmg menakutkan..good info..tnx 4 sharing

ya allah takut nyer tp bee suka mkn sushi ..

alaaaaa..mmg minat sushi,,tulunnnnnnnn :((

dear,mintak izin share ukei :)

ya Allah ... geli nye kak ... eee ..
nsb bek xprnh mkn sushi

Astagfirullah...

seram kali gambarnya... jdi takut, untungnya sushi ini tidak ada di negar aku ya...

kok bisa ya ulat itu hidup di dlm...

Oh iya salam kenal ya... sahabat Malaysia...

Salam...

dulu penah tgk gmbr2 ni kt laman web pasal resdung da...

sy da pelik gmbr yg sama digunakan utk artikel sal mkn sushi...

musykil2...

erm, kalo ikutkan ap yang saya belajar lam medic, sesetengah jenis ulat bleh hidup dalam badan certain jenis ikan (contoh ikan salmon, tilapia, ikan boury), dalam badan manusia @ binatang2 yang makan ikan.sbb tu la gitu digalakkan untuk masak betul2 ikan yg kita nak makan tu.sushi adalah salah satu punca ulat bleh masuk lam badan manusia sbb ikan tu mentah @ masak separuh je.so, xsemestinya sushi je.kalo kat mesir, salted fish pun bleh jdi punca dy sbb dorg makan salted fish cmtu je tanpa digoreng... (saje je nak bg jelas skit) ^^v

ish..sebaik xsuka mkn ikan2 sgt..apatah lagi sushi.sedap sgt ke mkn mentah2 ni..Islam dh ajar cra mkn yg elok,tp xnak ikut..huhu

http://urbanlegends.about.com/library/bl-brainworms4.htm

Ini adalah analisa berita ini.

Dan kalau memang betul ini hasil dari malam sushi, jepun dah pupus dah sekarang nih.

-Assalamualaikum, sila tinggalkan komen anda.
-Kalau suka tekan LIKE.
-Insyaallah komen anda akan dilayan :)

Jangan lupa LIKE! dan SHARE!

Terima kasih :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Back To Top